Prispôsobte triedu deťom s neurovývinovými poruchami
Výhody vybavenia triedy pre deti s neurovývinovými poruchami
Škola navrhnutá tak, aby vyhovovala deťom s neurovývinovými poruchami, vyhovuje všetkým. Napríklad prehľadnosť a dobrá štruktúra, ktorá je dôležitá pre mnohé deti s ADHD, autizmom atď. je rovnako prospešná pre všetkých žiakov a zamestnancov. Prinášame vám niekoľko tipov pre interiérový dizajn, ktoré vám pomôžu vytvoriť triedu vhodnú pre žiakov s týmito poruchami.
1. Rozdelenie triedy na zóny
Trieda pre deti s neurovývinovými poruchami by mala mať priestor na vytvorenie rôznych zón. Rozdeľte priestor na menšie zóny, napríklad na individuálnu prácu, skupinovú prácu a vyučovanie celej triedy. Pre žiakov s neurovývinovými poruchami môže byť ťažké zvládnuť dlhé vyučovacie hodiny, ale prítomnosť zón v triede umožňuje učiteľovi vykonávať počas jednej hodiny niekoľko rôznych činností.
Vyučovanie celej triedy funguje najlepšie, keď žiaci sedia čelom k tabuli. To jasne signalizuje, na čo je potrebné sústrediť pozornosť. Keď je čas na samostatnú prácu, väčšine ľudí prospieva, keď môžu sedieť v súkromí a odlúčení, buď na svojom mieste, v kabínke alebo v samostatnej miestnosti, čím sa minimalizuje rozptyľovanie.
2. Široký sortiment pre pracovné prostredia
Výučba je jednoduchšia, keď sú k dispozícii rôzne možnosti sedenia. Študenti môžu sledovať výučbu z miesta, ktoré im najlepšie vyhovuje pre sústredenie, napríklad zo stoličky alebo zo stacionárneho bicykla.
Alternatívne sedenie
Z rozmanitosti môže mať prospech každý. Pre dieťa, ktoré má problémy s pokojným sedením, je umožnenie pohybu v triede obzvlášť cenné. Znižuje to úzkosť a nepokoj v tele. Balančná stolička alebo lopta je dobrou alternatívou k bežným školským stoličkám.
Výškovo nastaviteľné školské lavice
Striedanie státia a sedenia prospieva všetkým žiakom. Zlepšuje sa krvný obeh, a tým aj hladina energie a sústredenie. Výškovo nastaviteľné školské lavice sú teda skvelým doplnkom, ktorý prinesie väčšiu rozmanitosť počas vyučovania.
Odhlučnenie
Stolové paravány sú flexibilné a prenosné; eliminujú rušivé vplyvy a vytvárajú bezpečnú atmosféru v okolí žiakov. Výhodou tenkých stolových paravánov je, že ich študenti môžu ľahko premiestniť na iné miesto. Paravány umožňujú študentom plniť úlohy, ktoré si vyžadujú sústredenie, a zároveň zostať v triede a zachovať si pocit spolupatričnosti.
Okrem miest na sedenie pre celú triedu by mali byť k dispozícii aj:
- Zostavy stolov pre spoluprácu
- Priestory na individuálnu prácu
- Miesto na spoločné stretnutia
- Pohovky na čítanie a relaxáciu
- Samostatná miestnosť na súkromné hodiny s učiteľom
3. Vybavenie pre rôzne aktivity
Zostavy stolov
Umožnite prácu vo dvojiciach alebo skupinách. Stolové zostavy v jednej časti triedy vytvárajú lepšie podmienky na spoluprácu, pri ktorej sa celá skupina cíti zapojená. Pre učiteľa je tiež jednoduchšie mať žiakov neustále na očiach a v prípade potreby im poskytnúť podporu.
Čitateľský kútik
Deti s neurovývinovými poruchami sa môžu ľahšie sústrediť, keď môžu ticho a nerušene sedieť, napríklad na sedacom vaku alebo pohovke. Mäkké sedenie tiež pomáha znížiť hladinu hluku v triede a vytvoriť pokojnejšiu atmosféru.
Stretnutia
Veľký koberec môže slúžiť ako miesto stretnutí na produktívne chvíle alebo aktivity celej triedy.
Príklady nábytku, ktorý by mal byť súčasťou bežného vybavenia triedy, spolu so stolmi a stoličkami:
- Prenosné paravány
- Okrúhle stoličky
- Chrániče sluchu
- Trenažéry
- Senzomotorické pomôcky
- Koberce
4. Zníženie hluku
Príjemná hladina hluku v triede vytvára príjemnejšie pracovné prostredie pre študentov aj učiteľov. Textílie a čalúnený nábytok pomáhajú pohlcovať zvuk. Dobrým príkladom sú závesy, vankúše, koberce a stoličky. Napríklad závesy na stenách účinne pohlcujú hluk a znižujú ozvenu v miestnosti.
Pod všetky stoličky dajte podložky. Vŕzgajúce zvuky na podlahe môžu byť veľmi rušivé! Niektoré deti s neurovývinovými poruchami môžu potrebovať úplné ticho. Vtedy skúste použiť chrániče sluchu. Iné môžu potrebovať hudbu do uší, ktorá im pomôže sústrediť sa.
5. Minimalizujte vplyv svetla
Blikajúce neónkové svetlo je pre každého nepríjemné. Nahraďte všetky svetelné zdroje LED svetlami s jasom podobným dennému svetlu. Minimalizujte ostré tiene, pretože môžu pôsobiť rušivo. Dobrým riešením je umiestniť do miestnosti viacero zdrojov svetla, ktoré zabezpečia rovnomernejšie osvetlenie.
TIP! Pri zariaďovaní miestnosti zvoľte tlmené farby v zemitých odtieňoch, ako sú zelená a hnedá. Jednotné farby nesúperia o pozornosť žiakov a prispievajú k lepšiemu sústredeniu.
6. Senzomotorické pomôcky
Stresové loptičky a podobné predmety na zamestnanie neposedných prstov sú obľúbenou pomôckou v triedach, ktoré sú prispôsobené pre deti s neurovývinovými poruchami. Môžu byť súčasťou základného vybavenia každej triedy, aby žiadna nevyčnievala z radu. Umožnite všetkým deťom používať tieto predmety, aby sa ich používanie normalizovalo.
Vytváranie správneho vzdelávacieho prostredia od začiatku
Zabezpečenie školského prostredia, ktoré vyhovuje potrebám detí s neurovývinovými poruchami, sa môže začať už vo fáze návrhu. Zamyslite sa napríklad nad tým, aké správanie dané miesto podporuje. Dlhá chodba signalizuje behanie, preto môže byť pre deti s NDD ťažké pochopiť, prečo nesmú behať po chodbe. Jedáleň je zväčša veľký, otvorený priestor, kde sa zvuk odráža od podlahy až k stropu - prečo sa teda rozprávať potichu? Iným dispozičným riešením možno teda správanie detí z časti kontrolovať. Napríklad v hotelovej hale je tlmené osvetlenie, koberce a mäkký nábytok, čo signalizuje nízku úroveň konverzácie - rovnaký prístup možno použiť aj v niektorých miestnostiach v školách.
Praktické tipy pre školu s deťmi s neurovývinovými poruchami
- Napíšte si program. Vysvetlite cieľ aktuálnej hodiny a prejdite si úlohy, aby žiak vedel, koľko má urobiť a za aký čas.
- Udržujte poriadok a organizáciu. Žiaci s neurovývinovými poruchami majú radi všetko na svojom mieste. Úložné priestory msuia byť jasne označené. Veci, ktoré sa povaľujú, môžu pôsobiť rušivo, ale keď sú uložené v príslušných skrinkách, neprispievajú k vizuálnemu neporiadku.
- Majte vyhradené miesta na sedenie. Je ťažké povedať nie svojim priateľom, aj keď to narúša vašu prácu a rovnako aj prácu všetkých ostatných. Existuje aj riziko, že budete sedieť sami. Preto keď učiteľ rozhodne, kde má každý žiak sedieť, minimalizuje to pocity úzkosti.
- Pomoc pri vnímaní času. Hodiny s časovačom ukazujúcim zostávajúce minúty sú v triede prehľadné a užitočné. Informuje žiakov, ako dlho sa majú sústrediť.
- Nevystavujte práce žiakov. Aspoň nie tam, kde sú počas hodiny v zornom poli študentov - vyučovanie je boj o pozornosť! Namiesto toho premiestnite výkresy a študentské projekty do zadnej časti miestnosti. Je vedľa tabule príliš prázdno? Umiestnite tam akustické panely. Jednak tlmia hluk a jednak vyzerajú skvele ako dekorácia interiéru.
- Zaškoľte svojich zamestnancov. Špeciálny nábytok a doplnky pre deti s neurovývinovými poruchami nestačia. Rovnako potrebné je vyškoliť personál, aby vedel plánovať hodiny a materiály vhodné pre žiakov s týmito poruchami.
Zhrnutie
Prispôsobenie triedy pre deti s neurovývinovými poruchami je prínosom pre všetkých žiakov. Najjednoduchšie je rozdeliť triedu na zóny. To dáva žiakom možnosť nájsť si pracovný priestor, ktorý im najviac vyhovuje. Rovnako dôležité je aj akustické a vizuálne prostredie. Okrem špeciálneho nábytku je pre školské prostredie nevyhnutná znalosť týchto porúch a dobré plánovanie.
Pomôžeme vám vytvoriť prostredie prívetivé pre deti s neurovývinovými poruchami.
Potrebujete inšpiráciu alebo pomoc s projektom, aby vaše školské prostredie vyhovovalo deťom s týmito potrebami? V AJ máme máme tím odborníkov na interiérový dizajn pre školy, ktorí vám radi pomôžu.
Pošlite nám e-mail alebo nám zavolajte na číslo 02/ 48 214 712
Kontakty