Leadership založený na dôvere
Ako rodinná spoločnosť pôsobiaca na 21 trhoch sa neustále snažíme rozvíjať svoje vedúce postavenie. Už 45 rokov spolupracujeme aj s podnikateľmi a vedúcimi pracovníkmi firiem. Radi vám pomôžeme s návrhom interiéru pracoviska - a prispejeme vedomostiam o vedení, napríklad o leadershipe založenom na dôvere.
Čo je leadership založený na dôvere?
Vedenie založené na dôvere sa zameriava na vytváranie dôvery medzi lídrami a zamestnancami prostredníctvom delegovania zodpovednosti a podpory angažovanosti a nezávislosti zamestnancov, a to individuálne aj v skupinách. Tento model vedenia zdôrazňuje, že lídri by mali svojim zamestnancom udeľovať zodpovednosť a posilňovať ich postavenie, čím zvyšujú ich motiváciu a produktivitu, a nie kontrolovať a vydávať príkazy. Vedúci pôsobí skôr ako kouč, poskytuje informácie a voľnosť pri rozhodovaní v rámci organizácie, ako aj spätnú väzbu a podporu pri rozvoji zamestnancov.
Logistické riešenie na mieru
Spoločnosť Lagerservice v Nässjö ponúka svoje skladové priestory spolu s ostatnými logistickými službami svojim zákazníkom. Vďaka svojej strategickej polohe v Nässjö, na polceste medzi Štokholmom, Göteborgom a Malmö, sa rýchlo dostane k viac ako 7 miliónom ľudí v okruhu približne 30 kilometrov.
„Cieľom je ponúknuť čo najefektívnejšie logistické riešenie na základe individuálnych potrieb každého zákazníka,“ hovorí Andreas Hagejärd, generálny riaditeľ a spolumajiteľ. „A keďže naši zákazníci sú rôznej veľkosti a z rôznych odvetví, flexibilita bola vždy súčasťou našej DNA.„
Výhody a nevýhody
Tak ako pri všetkých teóriách vedenia, aj pri vedení založenom na dôvere existujú pozitíva aj negatíva. Tento typ vedenie nie je vhodné pre všetkých zamestnancov alebo na všetkých pracoviskách.
Tento model vedenia má niekoľko výhod, a to ako na individuálnej, tak aj na organizačnej úrovni:
- Vedenie založené na dôvere podporuje angažovanosť a motiváciu zamestnancov. Keď sa zamestnanci cítia byť ocenení a majú zodpovednosť, je pravdepodobnejšie, že vynaložia maximálne úsilie a zvýšia svoju produktivitu.
- Tento model môže tiež podporiť inovácie a kreativitu. Keď sa členovia tímu cítia bezpečne a dôverujú vedeniu, je pravdepodobnejšie, že sa podelia o nové nápady, odvážia sa experimentovať a prevezmú vlastnú iniciatívu.
- Na pracovisku, kde si navzájom dôverujete, je bezpečné a pozitívne pracovné prostredie viac-menej automatické. To zvyšuje pohodu a zároveň znižuje stres medzi zamestnancami.
Napriek mnohým výhodám môže mať vedenie založené na dôvere aj nevýhody:
- Zavedenie leadershipu založeného na dôvere môže trvať dlho a vyžaduje si prax, čas a trpezlivosť zo strany manažérov aj zamestnancov. Dôvera sa môže aj ťažko budovať, najmä ak bolo vedenie predtým jasne hierarchické, a môže sa ľahko stratiť.
- Vždy existuje riziko, že zamestnanci zneužijú dôveru, o ktorú pri vedení založenom na dôvere ide. S väčšou nezávislosťou a autoritou sa môže dôvera zneužiť na osobný prospech.
- Podstatnou súčasťou vedenia založeného na dôvere je schopnosť spolupracovať, čo nie je každého šálka kávy. Pre vedúcich pracovníkov môže byť veľkou výzvou presvedčiť všetkých zamestnancov, aby pochopili význam spolupráce.
Zhrnutie
Vedenie založené na dôvere je metóda, ktorej cieľom je vytvoriť dôveru medzi vedúcimi pracovníkmi a zamestnancami tým, že im dáva zodpovednosť a podporuje ich angažovanosť a nezávislosť. Je to preto, že vedúci pôsobí skôr ako kouč než ako autorita. Medzi výhody tohto modelu patrí zvýšenie iniciatívy a motivácie zamestnancov a to, že poskytuje bezpečnejšie pracovné prostredie. Nevýhodou môže byť riziko zneužitia dôvery, skutočnosť, že jej vybudovanie si vyžaduje veľa úsilia, a ťažkosti so spoluprácou niektorých zamestnancov.