Ako navrhnúť kvalitné pracovisko: „Začnite s prieskumom“

Ako navrhnúť kvalitné pracovisko: „Začnite s prieskumom“

V kanceláriách je možné vytvoriť viac než len efektívne pracovisko. Jedným zo spôsobov je použitie modelu duševného zdravia založeného na siedmich princípoch potrebných na dosiahnutie životnej rovnováhy. Jednou z častí tohto koláča je hravosť.

Pre mnohých ľudí je kancelária miestom, kde trávia väčšinu svojho času - hneď po domácnosti. Zdá sa teda, že dizajnu našich pracovísk by sme mali venovať aspoň takú pozornosť ako našim domovom.

V posledných rokoch sa stále viac presadzuje názor, že kancelária nie je len pracovisko, ale súčasť väčšieho celku.

Jednou z osôb, ktoré majú priame skúsenosti s premenou pracoviska v tomto zmysle, je Heléne Lidström, ktorá v súčasnosti pôsobí ako stratég pre pracovné prostredie v spoločnosti Castellum. Keďže predtým pracovala ako marketingová manažérka vo veľkej globálnej IT spoločnosti, uvedomila si, že technológie v priebehu desaťročí zásadne zmenili každodenný život ľudí - ale naše pracoviská s nimi nedržali krok:

„Kancelárie v niektorých firmách stále vyzerajú ako z pred 20 rokov,“ hovorí.

Heléne Lidström
Flexibilita, pohoda, kreativita a inovácie sú dnes bežnými kľúčovými slovami pri navrhovaní kancelárskeho prostredia. Keď však Heléne Lidström chcela zmeniť dizajn kancelárií svojej spoločnosti, situácia bola iná. Vo veľkej nadnárodnej IT spoločnosti sa funkcia kancelárií už dlho neprehodnocovala. A bolo to vidieť. Napriek veľkému priestoru mali mnohí pocit, že je stiesnený.

„V skutočnosti to však tak nebolo. Problém bol v tom, že sme mali 600 zamestnancov a rovnaký počet kancelárskych stolov - aj keď v danom čase bolo obsadených len 30 percent z nich. Jednoducho sme priestor neoptimalizovali podľa našich potrieb.“

Kľúčom je rozmanitosť

Keď Heléne Lidström navrhla radikálnu zmenu kancelárií s cieľom zlepšiť pohodu a produktivitu zamestnancov, spočiatku sa stretla so skepticizmom a obavami. Aby dosiahla čo najlepšie výsledky, dbala na to, aby sa jej návrhy opierali o vedecké fakty.

„Pri tomto projekte som veľa pracovala s modelom zdravej mysle, teóriou, ktorá hovorí, že myseľ potrebuje na svoj rozvoj sedem zložiek: spánok, fyzickú aktivitu, čas na sústredenie, čas na premýšľanie, sociálnu interakciu, hravosť a regeneráciu. Okrem toho sme vykonali dôkladnú analýzu potrieb, aby sme zistili, aké sú potreby našich zamestnancov,“ hovorí Heléne.

Model zdravej mysle, ktorého názov odkazuje na klasický „tanierový“ model stravovania, vyvinuli dvaja americkí výskumníci David Rock a Daniel Siegel s predpokladom, že dobré zdravie mozgu - a životná rovnováha - si vyžaduje sedem každodenných zložiek alebo činností. Kľúčom k úspechu je pestrosť - a tiež skutočnosť, že by sme nemali jesť každý deň to isté jedlo, ak je to možné.

Možnosť meniť počas dňa pracovnú polohu je jednoduchý spôsob, ako sa nabiť energiou a starať sa o svoje telo. Zároveň vám poskytne malý reštart, keď sa aktívne rozhodnete prelomiť určitý vzorec, napríklad ak ste celý deň sedeli.

Napríklad spánok je, samozrejme, veľmi dôležitý, ale na to, aby mozog dobre fungoval, potrebujeme aj čas na sústredenie bez rozptyľovania a čas na svoje koníčky a nové zážitky.

Podobne, individuálne potreby každého človeka sú iné a môžu sa časom meniť. Základom je, ako zdôrazňuje Daniel Siegel, ponúknuť každý deň celú škálu aktivít, aj keď len na krátky čas.

V kancelárskom prostredí to môže znamenať rozdelenie prostredia na rôzne zóny v závislosti od aktuálnej úlohy. Kreatívne stretnutia sú často úspešnejšie, keď sa účastníci môžu stretnúť v uvoľnenom a pohodlnom prostredí, zatiaľ čo sústredená práca si vyžaduje ticho bez rušivých vplyvov.

Použitie akustických panelov je jednoduchý spôsob, ako vytvoriť príjemnejšie zvukové prostredie, najmä v otvorených kanceláriách. Poskytuje tiež príležitosť prirodzeným spôsobom vniesť do interiéru farby a tvary.
Coworkingové priestory na pracovisku umožňujú kolegom využívať spoločné priestory na kávu a prácu, oddych a stretnutia. Takto nie je priestor vyhradený len na jednu činnosť. Vďaka stoličkám v rôznych výškach je dizajn interiéru dynamický a príťažlivý.

„Myslím si, že pri vytváraní rôznych zón je dôležité mať odvahu a zvoliť si rôzne typy materiálov v rôznych miestnostiach, ako napríklad laminát, HPL, kov, látky na nábytku a závesy. Získate tak prehľad o tom, čo bude fungovať v jednotlivých zónach, ale zároveň môžete vytvoriť príjemný celkový dojem,“ hovorí Philip Götesson, ktorý je projektovým manažérom v AJ Produkty.

Zdôrazňuje, že flexibilitu a rozmanitosť možno vytvoriť viacerými spôsobmi než len prostredníctvom zón.


„Stretnutia sú niečo, čo mnohým ľuďom zaberá veľkú časť pracovného času. Existujú však, samozrejme, rôzne typy stretnutí. Najbežnejšie stretnutie má 2-4 účastníkov a vtedy je riešením menšia zasadačka. Dôležité sú aj menšie miestnosti na telefonáty, kde sa človek môže zavrieť, aby uskutočnil telefonický alebo video hovor. Je dobré nechať ich bez možnosti rezervácie, aby sa zvýšila flexibilita.“

Podľa Philipa je tiež dôležité vybrať si pracovisko na základe úlohy, ktorá sa má vykonať.

„Počas kratších časových úsekov môže byť aj akustická pohovka alebo počítačový stôl najlepším pracovným miestom na to, čo potrebujete urobiť,“ hovorí.

Rôzne veľkosti pracovných priestorov umožňujú zamestnancom prispôsobiť pracovné prostredie ich individuálnym potrebám a úlohám. Ponuka rôznych pracovných priestorov môže tiež podporiť flexibilitu a pohodu - bez ohľadu na to, či v nich pracujete každý deň, alebo do nich prichádzate raz za týždeň.

„Nová kancelária“ sa stala medzinárodnou senzáciou

Kancelária, ktorú pomáhala navrhnúť Heléne Lidström, sa zmenila z prostredia, kde si zamestnanci mohli vybrať len medzi pracovnými stolmi a zasadacími miestnosťami, na kanceláriu s rôznymi zónami a priestormi na stretnutia prispôsobenými rôznym potrebám. Nachádzali sa tu zóny ako The Park pre tých, ktorí chceli pracovať v otvorenom a prístupnom prostredí so zeleňou a pohybom, The Library pre tých, ktorí chceli tiché prostredie, a The Sports Bar, kde zo zabudovaných reproduktorov znela hudba. Kancelária sa čoskoro stala medzinárodnou senzáciou.

Pre Heléne Lidström a jej kolegov to bolo potvrdenie, že sú na správnej ceste pri redizajne pracoviska:

„Zrazu sa začali hrnúť ocenenia ako Najlepšie pracovisko Švédska a Najštýlovejšia kancelária Švédska a mali som návštevníkov z celého sveta,“ hovorí Heléne Lidström.

Aby spoločnosť zistila, či nová kancelária skutočne ovplyvnila pohodu a produktivitu zamestnancov, merala ich skúsenosti aj prácu, ktorú vykonávali.

„Nie vždy sa stáva, že pracovisko vykazuje výrazné zlepšenie spokojnosti a výsledkov, ale v tomto prípade sa tak stalo. Bol to úspech.“

Odvtedy zostal model duševnej pohody ústredným prvkom prakticky každého projektu, na ktorom sa Heléne Lidströmová podieľala:

Na základe výskumu sa snaží vytvoriť udržateľné pracovisko, kde sa darí telu aj mysli.

Sedem častí tanierového modelu

  1. Spánok
    Keď spíme, mozog sa zotavuje a to, čo sme sa naučili a zažili počas dňa prechádza do dlhodobej pamäte.

  2. Fyzická aktivita
    Fyzická aktivita posilňuje zdravie mozgu viacerými spôsobmi - a má pozitívny vplyv aj na spánok.

  3. Čas na sústredenie
    Keď sa celým srdcom sústredíme na nejakú úlohu - bez prerušovania a s určitým cieľom - náš mozog má možnosť vytvoriť hlboké spojenia.

  4. Čas na premýšľanie
    Tiché premýšľanie a sústredenie sa na zmyslové vnemy, pocity a myšlienky môže pomôcť zvýšiť spoluprácu medzi rôznymi časťami mozgu.

  5. Socializácia
    Vzťahy sú dôležité. Aj pre mozog a pre našu fyzickú a duševnú pohodu.

  6. Hravosť
    Spontánne, kreatívne a nové zážitky môžu podľa Daniela Siegela pomôcť vytvárať nové spojenia v mozgu.

  7. Zotavenie
    Nechať mozog odpočívať a myseľ blúdiť je prospešné, pretože nám to umožňuje „dobiť si baterky“.

Zdroj: drdansiegel.com


Tipy od fyzioterapeutky - Ako zlepšiť pracovné prostredie?

Potrebujete poradiť? Kontaktujte nás!

V AJ Produkty sme vždy pripravení pomôcť vám s interiérovým riešením, ktoré bude prispôsobené vašim potrebám. Kontaktujte nás, ak máte akékoľvek otázky o produktoch, dodacích dobách, použitých materiáloch, vizualizáciách, projektoch atď.
Súkromná osoba / Spoločnosť
Vaša správaPríloha

Newsletter plný noviniek, tipov a akčných ponúk

Raz týždenne rozposielame náš newsletter, kde nájdete aktuálne novinky, akcie a taktiež záujímavé tipy na interiérový dizajn.
Prihláste sa na odber!
Počkajte prosím...