Rozlúčte sa s chaosom – usporiadajte si nástroje a zjednodušte si prácu
Zažili ste vy alebo vaši kolegovia frustráciu z toho, že nič nie je tam, kde by malo byť? Možno je čas na prehľadný systém skladovania, ktorý vám pomôže zefektívniť pracovný proces. Aj drobné zlepšenia v organizácii nástrojov, materiálov a vybavenia môžu priniesť nielen úspory pre firmu, ale aj príjemnejšie pracovné prostredie pre všetkých.
Poriadok šetrí čas
Hľadanie nástrojov, materiálov a ďalších dôležitých vecí nie je len frustrujúce, ale aj kradne čas, ktorý by ste mohli venovať produktívnej práci. Určte pre každú vec svoje miesto, aby každý člen tímu mal jednoduchý prístup k tomu, čo potrebuje, keď to potrebuje. Metóda 5S je skvelým nástrojom na vytvorenie efektívneho systému organizácie. S prehľadne usporiadaným skladovaním získate viac z rovnakého priestoru a zabránite tomu, aby sa vaše pracovisko premenilo na chaos. A najlepšie je, že ušetríte čas a energiu, ktorú môžete využiť na to, čo naozaj prináša hodnotu!
5 jednoduchých tipov pre lepší poriadok!
- Označte úložné miesta, aby všetko malo svoje miesto
- Zbavte sa nepotrebného vybavenia
- Nemiešajte malé a veľké predmety v skladovaní
- Využite steny na umiestnenie regálov alebo panelov na náradie
- Najčastejšie používané nástroje majte vždy po ruke
Neporiadok je drahý
V neporiadku sa môže stať, že veci jednoducho zmiznú. Položia sa na jedno miesto, niekto ich presunie do neoznačenej krabice. Nájdu sa až oveľa neskôr - možno o niekoľko rokov. Označovaním boxov, prepraviek a používaním správneho úložného systému minimalizujete riziko straty alebo krádeže nástrojov. Môžete ľahšie sledovať svoje zásoby a ušetriť peniaze, ktoré by ste inak vynaložili na ich výmenu. Správne skladovanie tiež predlžuje životnosť strojov a nástrojov – nie len preto, že ich ľahšie nájdete, ale aj preto, že sa menej opotrebujú.
Usporiadanie nástrojov s vhodným úložným systémom
Panely na náradie– ideálne riešenie pre malé priestory. Sú mobilné, na kolesách, do skriniek a najlepšie na pracovné stoly. Malé ručné nástroje je najlepšie zavesiť priamo vedľa pracovnej plochy.
Zásuvkové skrinky– na kolesách alebo montované pod pracovnú dosku, aby ste mali ľahký prístup k obsahu počas práce.
Dielenské vozíky – majú vysokú nosnosť a ponúkajú dobrú mobilitu. Vozíky sú vyrobené tak, aby vydržali a poskytovali dlhodobé riešenie pre uskladnenie náradia.
Skrine na náradie– určené na ručné náradie aj väčšie nástroje. V skrini sú chránené pred prachom a nečistotami, a môžete ich zamknúť, aby ste zabránili prístup neoprávneným osobám.
Skrine na batérie – akumulátorové stroje a náradie by sa mali skladovať na chladnom mieste. Pri nabíjaní batérií vzniká teplo, ktoré môže v najhoršom prípade spôsobiť požiar. Skriňa na batérie je dobre vetraná a zároveň vybavená výstražným signálom.
Chcete vedieť viac? Prečítajte si Ako skladovať chemikálie a nebezpečný odpad?
Plastové boxy na malé diely – ideálne na pracovnom stole, s prehľadným usporiadaním, aby ste mali všetko vždy na dosah.
Dezorganizácia predstavuje bezpečnostné riziko
Ak nástroje nemajú svoje určené miesto, často skončia v akejsi univerzálnej zásuvke či krabici. To znamená, že pracovník môže pri hľadaní konkrétneho nástroja stráca čas a môže sa poraniť napríklad o čepel noža, či ostré hrany náradia. Voľne pohodené vybavenie navyše predstavuje riziko zakopnutia. Organizované usporiadanie prispieva k tomu, aby si pracovníci mohli bezpečne nájsť, identifikovať a používať potrebné nástroje a vybavenie.
Praktické tipy a triky na organizáciu nástrojov
- Označovanie políc, zásuviek a boxov - aby sa v nich mohli spolupracovníci a brigádnici orientovať.
- Využite steny a kompaktné panely na náradie, aby ste mali vždy prehľad. Môžete využiť aj vnútorné strany dverí skriniek či vozíky.
- Definujte zóny, ktoré nástroje nesmú opustiť. Zóna môže byť napríklad okolo pracovného miesta alebo špeciálnej oblasti, kde sa práca vykonáva.
- Vytvorte si systém skladovania a držte sa ho! Zaveďte harmonogram upratovania a určte dátumy na vykonanie inventúry. Nezabudnite aktualizovať štítky na zásuvkách a boxoch, ak sa ich obsah zmení.
Ideálne usporiadanie nástrojov v dielni - tímová práca
Neviete, kde začať? Tu je niekoľko všeobecných tipov, ktoré vám pomôžu naštartovať proces:
Začnite inventúrou všetkých zariadení, nástrojov, drobných dielov a podobne. Najlepšie je rozdeliť si priestor na menšie časti, aby bola práca zvládnuteľná a efektívna.
Do inventúry zapojte celý tím, aby všetci vedeli, čo sa triedi a kam čo patrí. Opotrebované, zhrdzavené a poškodené nástroje treba vyhodiť alebo vymeniť. Nástroje, ktoré sa používajú zriedka alebo vôbec, môžete vyradiť.
Po roztriedení náradia do kategórií je ľahké rozhodnúť, kam ho umiestniť a aký typ skladovania je najlepší. Využiť môžete napríklad panely na náradie alebo zásuvkové jednotky na ručné náradie a plastové boxy, skrinky alebo regálové systémy pre väčšie a rozmernejšie vybavenie.
V konečnom dôsledku je to tímová práca. Ak celý tím neurobí všetko pre to, aby udržiaval systém skladovania, je ľahké upadnúť späť do dezorganizácie. Podpora, dobrá tímová súdržnosť a neustále zlepšovanie sú kľúčom k úspechu.
Tipy pre prácu v stoji
Podľa správy Európskej agentúry pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci Standing at work by mala preventívna stratégia zahŕňať:
- Zabezpečiť vhodné ergonomické pracovné miesto a podmienky prostredia vrátane vhodných stoličiek, stoličiek a pracovných miest. Na bezpečnú a pohodlnú prácu je dôležité zaviesť nastaviteľnosť (pokiaľ ide o pracovnú výšku, sedenie, pracovné miesta, ktoré možno používať v stoji aj v sede atď.)
- Organizujte prácu tak, aby ste obmedzili státie, vyvážili úlohy, ktoré je potrebné vykonať, a poskytli príležitosti na striedanie úloh, prestávky podľa potreby atď. Poskytnite pracovníkom dostatočnú kontrolu nad tým, ako pracujú, napríklad im umožnite meniť spôsob práce a robiť prestávky podľa potreby. Môže byť vhodné stanoviť maximálny čas státia.
- Ak sa nedá vyhnúť státiu, zaveďte iné opatrenia na zníženie rizík, napríklad rohože a polstrovanie.
- Podporujte konzultácie a aktívnu účasť zamestnancov - je to dôležité pre všetky aspekty stratégie.
Zhrnutie
Keď nemusíte hľadať nástroje, môžete venovať viac času tomu, čo zvyšuje hodnotu vašej každodennej práce. Zamestnanci sa cítia bezpečne a majú lepšie podmienky na úspech v práci, čo má pozitívny vplyv na celú firmu. Označenie úložných priestorov, triedenie menších predmetov od väčších a umiestnenie najčastejšie používaných nástrojov na dosah ruky sú užitočné stratégie na optimalizáciu pracovného toku.
Máte otázky?
Ponúkame širokú škálu riešení, ktoré zlepšia poriadok a prehľad na vašom pracovisku. Neváhajte nás kontaktovať, ak potrebujete poradiť alebo pomôcť s vybavením vášho priestoru.