Tipy od HR manažérky: home office

Tipy od HR manažérky: home office

S našou HR manažérkou, Else-Marie Lång, sme sa rozprávali o tom, čo znamená pracovať štýlom home office.

Čo znamená pracovať z domu na plný úväzok? 

Koncept home office sa počas pandémie stal bežnejším, aby sa uľahčila situácia zamestnávateľom aj zamestnancom. Myslím si, že počas tohto obdobia mnohí zamestnávatelia nezvážili žiadne dlhodobé dôsledky. Bolo to skúšobné obdobie pre obe strany.

Trvalý home office znamená, že obe strany sa musia dohodnúť na tom, aké budú pracovné podmienky, čo by malo byť upravené v pracovnej zmluve, a tiež pochopiť všetky problémy týkajúce sa pracovného prostredia.
 

S akými výhodami a problémami ste sa stretli pri tomto modeli práce? 

Pre mnohých zamestnancov bol home office jednoznačne prínosom. Veľkú výhodu predstavovala napríklad úspora času, ktorý by strávili dochádzaním do práce, možnosť vyzdvihnúť svoje deti načas alebo pracovať osamote a možnosť lepšie sa sústrediť. Ďalšou výhodou je možnosť organizovať si pracovný deň do určitej miery sám.

Pre iných to bolo náročné. Napríklad pre tých, ktorí bývajú v malom dome, majú počas dňa doma deti alebo majú partnerov, ktorí tiež pracujú z domu. Môže byť ťažké určiť hranicu medzi prácou a voľným časom a nakoniec môžete pracovať aj po večeroch a cez víkendy.

Pre podniky vzniká riziko, keďže práca na diaľku môže viesť k problémom v komunikácii medzi oddeleniami, skupinami a jednotlivcami. Pri práci na diaľku sa niekedy stáva, že informácie prúdia len jedným smerom, zhora nadol, a komunikácia medzi kolegami sa môže zhoršiť.
 

Aká bude budúcnosť práce z domu? 

Myslím si, že v budúcnosti uvidíme viac modelov práce na diaľku. Mnohé spoločnosti budú pravdepodobne akceptovať, aby ich zamestnanci pracovali čiastočne z kancelárie, čiastočne z domu alebo z iného miesta. Je však dôležité zistiť, ako udržať „tímového ducha“, ako sa podieľať na hodnotách a kultúre firmy a ako odovzdávať vedomosti a zručnosti novým zamestnancom.

Niektorí zamestnávatelia pravdepodobne budú potrebovať menšie kancelárske priestory, pretože sa zníži počet ľudí, ktorí denne pracujú z kancelárie. Môžeme byť svedkami toho, ako niektoré spoločnosti úplne odstránia svoje kancelárie a namiesto toho sa budú spoliehať len na prácu na diaľku z home office alebo coworkingových priestorov.


Aký je váš najlepší tip pre zamestnávateľov a zamestnancov pre prácu na diaľku?

Zamestnávatelia by mali stanoviť presnú firemnú stratériu pre prácu na diaľku. Dôležité je tiež sledovať aktuálne pravidlá a predpisy týkajúce sa práce na diaľku a zodpovednosti zamestnávateľa. 

Uľahčite zamestnancom získanie kvalitného technického vybavenia a kancelárskeho nábytku pre home office.

Nezabudnite, že je povinnosťou zamestnávateľa aj zamestnanca priebežne sledovať, ako práca na diaľku prebieha, a v prípade potreby vykonať úpravy.